selamat Hari Raya

Assalammualaikum ^___^

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi atas izinNya selesai sudah kita mejalani ibadah puasa selama sebulan dan kini tiba lah masa untuk kita menyambut hari raya aidilfitri
To all reader dikesempatan ini saya nak ucapkan selamat hari raya aidilfitri maaf zahir & batin

pic credit to google





TLC Promise Me – For the Children of Rumah Aman

Assalammualaikum

Salam ramdhan semua ^__^
Dalam kesibukan kita menjalani ibadah puasa dan menempuhi bulan ramdhan dimana bulan ini adalah sebaik-baik bulan dan bulan penuh keberkataan,semakin banyak amalan yang kita lakukan semakin banyaklah ganjarang pahala yang akan kita perolehi kan...

mari lah kita bersama-sama menghulurkan tangan kepada yang tidak berkemampuan..bagi yang berkempuan marilah sama-sama kita dan memupuk sikap tolong-menolong sesama umat..smoga dengan amalan sedekah yang kita lakukan ini dapat membantu kita di akhir kelak

ingin kan keterangan lanjut boleh lah click kat picture dan
bagi sesiapa yang mempunyai akaun nuffnang boleh baca detail nyer at sana ok

sumber diperolehi daripada::NUFFNANG



Hidup berumahtangga tue susah ker?

Assalammualaikum...
hi semua ^___^

selamat berpuasa sedar tak sedar nak habis dah bulan ramdhan kan?syawal nak menjelma dah..selamat hari raya yer to all blogger.
ok ok ok kembali ke topik asal kita yer...
persoalan nya disini hidup berumahtangga tue susah ker?

ada sapa-sapa tak yang boleh bagi pendapat @ pandangan tentang permasalahan ini?

~ boleh ker sesorang yang berusia 21 tahun @ 22 tahun mendirikan rumah tangga,memang terlalu muda tapi salah kah seseorang yang berusia dalam lingkungan ini mendirikan rumah tangga?

~ Cukup matang ker remaja dalam lingkungan ini mendirikan rumah tangga?

kawan-kawan semua tolonglah bantu dalam menyelesaikan permasalahan ini,bagi sapa yang sudah berumahtangga bagi lah idea ker tips ker dalam menjalani hidup berumah tangga... ^___^








MARI MENAMBAH FOLLOWER SEBELUM RAYA

Assalammualaikum

Layanz jela malas nak intro2 niey heheheh

nak join click banner niey
&
syarat2 nya pun click banner atas niey ok kan?

Akhir Sekali saya nak ucapakan selamat hari raya adilfitri maaf andai ada terguris ker...ter ter apa lah semua kepada rakan2 blogger and thanx 2 owner sebab sedia peluang mcam niey boleh ar tambah2 follower yg ciput niey kan?
 and the end is maju lah blog untuk negara hehehehe
selamat berhari raya kepada semua blogger ^___^

FIRST GIVEAWAY BY AMALINA ATHMAN

Salam 1 blogger semua...

Hari ini dah masuk puasa yang ke-22 kan kawan?tak lama lagi kita nak raya dah nie...tapi kan tapi kan...hurmm rasa sedih lah nak tinggal kan bualn ramadhan ini hehehe yela...bulan penuh keberkatan lah kata kan...

hehehehe salah bukan nak cerita sal bulan ramdhan ini actually saya nak jin GA lah hehehe....layan jela ~~~~

kalau nak join click banner ini 
&
kalau nak tahu syarat2 nya click kat banner atas ini juga ok..

Lepas itu mari kita tengok sponsar2 GA ini pula..


Akhir sekali kita tengok list syarat2 pula..

1. Follow blog owner= Done
2. Buat Entry =done
3.Masukkan senarai sponsor=done
4. Follow blog sponsor =done
5.hantar penyertaan =Done 

^__^




Editing mood

Assalammualaikum

Hi
Hellow
Morning all

Apa khabar anda semua puasa ker?sedar tak sedar dah masuk puasa ke-21 kita menjalani ibadah puasa...terasa masa berlalu begitu pantas tanpa kita sedari kan...terasa sayu hati ini bila mengenanagkan kita tak lama lagi akan meninggal kan ibadah puasa kan?tapi syukur lah tak lama lagi kita akan menyambut hari raya pula kan?insyallaah

Sebenarnya tiada apa yang nak kongsikan tak penting pun saja jew nak update blog al maklum la sebelum keyboard laptop rosak jadi mls lah nak buat itu ini kan...so memandangkan semalam shoping raya so menyempatkan lah beli keyboard...cian kan saya?
so di pagi yang indah ini layan lah picture yang saya dah edit..

||
||
||
||
||
V

ok ker?if tak ok buat2 ok jela kan?
layanzz ~ ~

Menakjubkan ~~

696666999999666999999666666966666966666696666666669666696666696 696669999999969999999966669696666966666696666666696966696666696 696666999999999999999666696669666966666696666666966696699999996 696666669999999999996666966666966966666696666669666669696666696 696666666699999999666666999999966966666696666669999999696666696 696666666666999966666666966666966966666696666669666669696666696 696666666666699666666666966666966999999699999969666669696666696

1. highlight ayat di ats
2.CTRL+F
3. TEkan 9

Kehebatan Syurga Berdasarkan Al-Quran

 Assalamualaikum W.b.t

Credit to ~ iluvislam
~ Selamat beramal
~ Renung-renungkan lah

"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang mengalir." (Surah Ar-Rahman; 50)
"Di dalam kedua syurga itu terdapat segala macam buah-buahan yang berpasangan." (Surah Ar-Rahman; 52)
"Mereka bertelekan di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan di kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat." (Surah Ar-Rahman; 54)
"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." (Surah Ar-Rahman; 56)
"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang memancar." (Surah Ar-Rahman; 66)
"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik." (Surah Ar-Rahman; 70)
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan..." (Surah Luqman, 8)
"Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga itu ialah "salam"" (Surah Ibrahim; 23)
"Mereka tidak mendengar perkataan yang tak berguna di dalam syurga, kecuali ucapan salam. Bagi mereka rezeki di syurga itu tiap-tiap pagi dan petang." (Surah Maryam; 62)
"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah Al-Hadid; 21)
"Di syurga itu mereka memperoleh buah-buahan dan memperoleh apa yang mereka minta." (Surah Yasin; 57)
"(Bagi mereka) syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka didalamnya adalah sutera." (Surah Fathir; 33)
"....Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman." (Surah Al-Furqan; 76)
Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.

Mainan Yang menghairahkan

Assalammualaikum w.b.t

Hi selamat malam kawan-kawan blogger sekalian hari ini saya nak berkongsi sesuatu mainan yang sungguh menghairahkan...sungguh best... ok mesti korang nak tahu cara-caranya kan?ok baca sampai bawah ok....
|
|
|
|
|
|
|
v
Step 1 ~ Ambil handphone anda...dah ker?ok kalau dah ikut step yang ke-2 pula
Step 2 ~ pergi write massage
Step 3 ~ On kan kamus (macam mana 2?mesti korang blurr kan?ala cyunk2 semua yang simbol macam niey ar =abc).
Step 4 ~ Dah tue anda anda  dan anda semua taip nombor ini key 415683125524
||
||
||
||
V
tengok hasil nya...ok tak?
selamat mencuba try ok?
anda tak kan menyesal punya...


hati seorang anak.....kisah yg boleh mengalirkan air mata keinsafan...


Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yang bertugas di kaunter Pejabat Tabung Haji itu memberitahu nama dia dan isterinya turut tersenarai dalam senarai jemaah yang akan menunaikan ibadah fardhu haji pada tahun ini.

“Tapi pak cik kena bayar segera bahagian mak cik yang masih tak cukup tiga ribu ringgit lagi tu. Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti dibuat,” beritahu pegawai itu lagi. “Insya’Allah encik. Saya akan bayar seberapa segera,” janji Pak Uwei. Berita gembira itu ingin segera dikongsi bersama isteri kesayangannya. Sebaik keluar dari pejabat Tabung Haji, dia terus balik ke rumah.

“Pah….. Ooo….. Pah!” teriak Pak Uwei sebaik turun dari keretanya.

“Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?” tanya Mak Pah.

“Ada berita baik ni Pah, nampaknya hajat kita nak ke Mekah tahun ni akan tertunai. Insya’Allah, dua bulan lagi kita akan ke sana. Tak sabar betul saya, rasa macam Kaabah tu dah melambai-lambai,”
cerita Pak Uwei dengan wajah berseri-seri.

“Betul ke ni bang? Baru semalam si Johari beritahu dia dengan Minah tak dapat pergi. Namanya tidak ada dalam senarai.”

“Betullah Pah oii…….. saya ni baru je balik dari Pejabat Tabung Haji. Cuma duit bahagian awak tu kena bayar segera selewat-lewatnya minggu depan.”

“Mana kita nak cari duit banyak tu bang? Tiga ribu tu bukan sikit, itupun lepas duit tambang. Duit kocek mau juga sekurang-kurangnya dalam seribu.” Mak Pah merenung gusar wajah suaminya.

“Alah Pah, kita mintalah tolong dengan Muaz dan Balkis. Takkanlah mereka tak nak beri. Bukannya banyak, cuma dua ribu seorang saja.”

Wajah Pak Uwei semakin berseri-seri. Dia yakin anak-anaknya yang dua orang itu tidak akan menghampakan harapannya.

“Lusa hari minggu, saya nak suruh budak-budak tu balik, boleh kita berunding,” cadang Pak Uwei.

“Kalau tak cukup bahagian saya tu, awak ajelah yang pergi dulu. Tak elok kita menyusahkan anak-anak bang, lagipun apa pula kata menantu kita nanti, nak ke Mekah minta duit anak-anak.” Mak Pah tidak bersetuju dengan rancangan Pak Uwei.

“Pah…. Muaz dan Balkis tu kan anak-anak kita. Kita dah besarkan mereka, hantar belajar tinggi-tinggi takkan nak hulur dua ribu pun tak boleh, lagipun selama ni kita tak pernah minta duit mereka. Tak usahlah awak bimbang Pah, saya yakin anak-anak kita tu tak akan menghampakan kita kali ni.” Yakin benar Pak Uwei, harapan yang menggunung digantungkan kepada anaknya.

“Tapi bang………..”

“Dahlah…… pegi siapkan kerja awak tu, tak usah nak risau tak tentu hala. Saya nak telefon budak-budak tu,”

pintas Pak Uwei sebelum Mak Pah melahirkan kebimbangannya. Lega hati Pak Uwei bila Muaz menyatakan yang dia akan pulang, kemudian Pak Uwei menelefon Balkis pula di pejabatnya. Dia hanya menyuruh mereka balik tanpa memberitahu hajatnya.

“Insya’Allah, Kis balik nanti Abah. Ermm! Abah nak Kis suruh Intan balik sama?” tanya Balkis.

“Ikut suka kaulah, bagi Abah yang pentingnya kau dan Muaz. Intan tu ada ke tidak ke, sama aje. Balik ya….,” balas Pak Uwei.

Bukan dia membeza-bezakan anak-anaknya, tapi hati tuanya cepat benar panas bila berhadapan denga Intan. Sikap degil dan tak mahu mendengar kata anaknya itu menyebabkan dia geram. Sudahlah malas belajar, tidak seperti Muaz dan Balkis yang berjaya memiliki ijazah. Kalau ditegur sepatah, sepuluh patah tidak menjawab. Masih Pak Uwei ingat gara-gara sikap keras kepala Intan untuk bekerja kilang, mereka bertengkar besar tiga tahun lalu. Kini hubungan mereka seperti orang asing.

“Abah tak setuju kau nak kerja kilang kat KL tu. Abah mahu kau sambung belajar lagi.” Pak Uwei tidak bersetuju dengan niat Intan yang hendak bekerja kilang.

“Intan dah tak minat nak belajar lagi abah, biarlah Intan kerja kilang. Kerja kilang pun bukannya haram.” Bantah Intan menaikkan darah Pak Uwei.

“Aku suruh kau belajar kau tak nak, kau nak kerja kilang. Kau tak tengok berapa ramai anak gadis yang rosak akhlak kerja kilang duk kat KL jauh dari mak bapak, bolehlah buat apa yang kau sukakan. Kau nak bebas macam tu?”

“Itulah Abah, selalu nampak yang buruk aje. Bukan semua yang kerja kilang duk kat KL tu jahat Abah. Kerja apa dan kat mana pun sama aje, pokok pangkalnya hati. Kalau nak buat jahat dalam rumah pun boleh Abah.” Intan cuba membuat Abahnya faham.

“Kenapalah kau seorang ni lain benar dari abang dan kakak kau. Cuba kau tengok Balkis tu, tak pernah dia membantah cakap macam kau ni!”

“Intan memang tak sama dengan Kak Balkis, Abah. Intan suka berterus-terang, kalau tak kena Intan cakap depan-depan, bukan membebel kat belakang,” balas Intan selamba menyemarakkan bara dalam dada Abahnya.

“Anak tak mendengar kata, ikut suka kaulah. Kalau kau nak pergi, pergi….. aku dah tak larat nak larang. Nak terlentang ke, telangkup ke, gasak kaulah.”

“Kau buat apa yang kau suka, aku tak nak ambil tahu lagi!” Sejak kejadian itu, Pak Uwei memang tidak mempedulikan langsung apa yang Intan nak buat. Namun begitu, Intan tetap pulang setiap kali cuti. Dia bersikap selamba biarpun abahnya tidak mempedulikannya.

Intan selalu menghulur duit, tapi hanya kepada maknya sahaja. Riang hati Pak Uwei bukan kepalang bila anak-anaknya pulang, tambahan pula dia sudah rindu dengan cucu-cucunya. Malam itu, selesai menikmati makan malam dan berjemaah sembahyang Isyak, mereka duduk berborak di ruang tamu.

“Sebenarnya ayah suruh kau orang balik ni ada hajat sikit,” Pak Uwei memulakan bicara.

“Hajat apa pula Abah?” tanya Muaz yang duduk di sebelahnya.

“Abah dan Mak kau nak ke Mekah, nama dah ada dalam senarai. Memandangkan bahagian Mak kau masih belum cukup lagi, abah nak minta kau dan Balkis bantu sikit. Tak banyak, dua ribu seorang cukuplah,” Pak Uwei mengutarakan hasratnya.

“Boleh tu boleh Abah, tapi kena tunggu sebulan dua lagi. Az baru je keluarkan wang simpanan buat duit muka beli rumah. Sebulan dua lagi bolehlah Az ikhtiarkan,” ujar Muaz.

“Tapi…… Pegawai Tabung Haji tu minta bayaran dibuat segera selewat-lewatnya minggu depan.”

“Kalau dalam seminggu dua ni Abah, memang rasanya tak dapat. Paling tidak pun cukup bulan ni. Nak cukupkan duit muka tu pun habis duit simpanan budak-budak ni Az keluarkan,” jawab Muaz serba salah.

“Kau beli rumah lagi, rumah yang ada tu kau nak buat apa?” tanya Pak Uwei melindungi kekecewaannya.

“Rumah baru tu besar sikit Abah. Selesalah buat kami sebab budak-budak tu pun dah besar, masing-masing nak bilik sendiri. Lagipun beli rumah tak rugi Abah, pelaburan masa depan juga,” sampuk Mira isteri Muaz.

Pak Uwei terdiam, harapannya kini cuma pada Balkis. “Kamu macam mana Kis, boleh tolong Abah? Nanti Abah bayarlah balik duit kamu tu bila ada rezeki berbuah durian kat dusun kita tu nanti,” Pak Uwei berpaling pada Balkis.

“Kis pun rasanya tak dapat nak tolong Abah. Kis baru aje keluarkan duit simpanan buat menambah modal perniagaan Abang Man. Tengah gawat ni faham ajelah…… ni tak lama lagi nak bersalin nak pakai duit lagi.” Hancur berderai rasa hati Pak Uwei mendengar jawapan Balkis.

“Man bukan tak nak tolong Abah. Kalau nak pinjam duit kad kredit boleh. Tapi yelah, kata orang kalau nak ke Mekah ni tak elok pakai duit pinjaman.”

“Betul kata Man tu Abah. Kalau nak ke Mekah mesti dengan kemampuan sendiri baru elok,” sokong Muaz. Kata-kata Azman dan Muaz bagaikan sembilu yang menikam dada Pak Uwei. Bila dia bertemu pandang dengan Intan, Pak Uwei terasa bagai ditertawakan oleh Intan bila kedua anak yang diharap-harapkan menghampakannya.

“Tak apalah kalau kau orang tak ada duit. Biarlah Abah kau pergi seorang dulu, nanti kalau ada rezeki, Mak pula pergi,” Mak Pah bersuara cuba meredakan keadaan.

“Kalau nak pergi sendiri dah lama saya pergi Pah. Tak payah saya tunggu lama-lama. Kalau Awak tak pergi, biarlah kita sama-sama tak pergi….. dah tak ada rezeki kita nak buat macam mana?” Pak Uwei bangun masuk ke bilik meninggalkan anak-anaknya dengan rasa kesal.

Intan tahu Abahnya benar-benar kecewa. Walaupun orang tua itu tidak menunjukkan rasa kecewanya, tapi Intan faham kecewa Abahnya teramat sangat kerana tidak menduga anak-anak yang selama ini disanjung akan mengecewakannya begitu.

“Anak awak tu tak balik ke?” tanya Pak Uwei pada Mak Pah bila Intan tidak turut serta balik bersama dengan abang dan kakaknya.

“Tak, katanya cuti sampai hari Rabu nanti,” balas Mak Pah sambil mencapai kain selendangnya.

“Nak ke mana pulak tu?” tanya Pak Uwei melihat Mak Pah bersiap-siap.

“Nak ke kedai Long Semah tu nak belikan anak saya kuih lepat ubi kegemarannya.” Sengaja Mak Pah menekan suara bila menyebutnya anaknya. Bukan sekali dua dia menegur sikap Pak Uwei yang gemar membeza-bezakan anak. Pagi Isnin itu selepas bersarapan, Intan bersiap-siap hendak keluar.

“Nak ke mana Intan pagi-pagi dah bersiap ni?”

“Intan ada hal sikit kat bandar mak. Intan pergi dulu ye.”

“Kalau nak ke bandar suruhlah Abah kau tu hantarkan,” suruh Mak Pah.

“Tak payah mak, Intan nak pergi banyak tempat ni. Nanti bising pula Abah tu. Intan pergi dulu.” Mak Pah menggeleng memerhatikan Intan berlalu. Kadangkala sedih hatinya melihat sikap suaminya yang keras hati membuat anaknya itu menyisihkan diri.

Ketika Intan pulang dari bandar tengah hari itu, mak dan abahnya sedang menikmati juadah tengah hari.

“Kau ni Tan buat benda apa lama benar kat bandar tu? Mari makan sama. Ni Abah kau ada beli ikan baung salai, mak masak lemak cili api.”

“Ingat lagi Abah lauk kegemaran Intan rupanya,” usik Intan tak bertangguh mencapai pinggan.

“Mak Bapak memang tak pernah lupakan anak-anak, cuma anak-anak aje yang lupakan mak bapak,” jawap Pak Uwei sinis. Intan tersenyum pahit. Selesai mengemas pinggan mangkuk, Intan menunaikan solat Zohor, kemudian dia mendapatkan mak dan abahnya yang sedang duduk di ruang tamu. Abahnya sedan membaca suratkhabar. Mak Pah pula melipat kain.

“Mak, Abah….. Intan ada hal sikit nak cakap ni….,” ujar Intan menghampiri mereka. Pak Uwei menurunkan suratkhabar yang dipegangnya., kemudian menanggalkan cermin mata yang digunakan untuk membaca.

“Apa hal….. kamu nak kahwin ke?” soal Pak Uwei merenung Intan. Tawa Intan meledak tiba-tiba mendengar soalan abahnya. Melihat Intan tergelak besar, Pak Uwei turut tertawa. Mak Pah pun tergelak sama, riang rasa hatinya melihat kemesraan yang hilang dulu mula menyatu.

“Abah ni…… ke situ pulak….”

“Habis tu?”

“Ini….. kad Tabung Haji Mak. Tadi Intan ambil dalam laci tu. Yang ini resit memasukkan duit ke akaun Mak. Semuanya Intan dah uruskan. Dan ini dua ribu untuk buat duit kocek Mak dan Abah. Yang dua ratus lagi ni untuk buat kenduri doa selamat sebelum berangkat nanti.” Intan memasukkan duit itu dalam genggaman Pak Uwei.

“Apa???” Pak Uwei terkejut. Matanya merenung Intan dan duit ditangannya bagai tidak percaya.

“Ini duit simpanan Intan sejak mula bekerja dulu. Duit hasil titik peluh Intan yang halal Abah, terimalah. Selama ini Intan banyak kali kecewakan Abah. Intan tak pernah dapat membahagiakan hati Abah. Selama ini pun Intan selalu sangat rasa kalah pada Abang Az dan Kak Balkis. Intan tak cantik dan baik macam Kak Balkis, apatah lagi bijak seperti mereka. Intan tahu Abah selalu kecewa dengan Intan. Hanya kali ini Intan dapat tunaikan hasrat Abah.”

“Dah banyak kali Abah tangguhkan hasrat nak naik haji. Dulu kerana Kak Balkis nak kahwin, lepas tu mak pulak tak sihat. Sekarang ni masa yang sesuai. Intan harap Abah sudi terima pemberian Intan,” tutur Intan perlahan memerhatikan air mata menuruni pipi abahnya yang sudah berkedut dimamah usia.

“Terima kasih Intan. Malu rasanya Abah nak ambil duit kamu…… dulu Abah selalu bangga dengan Balkis dan Muaz yang memegang jawatan tinggi, tapi akhirnya anak Abah yang kerja kilang yang membantu Abah,” luah Pak Uwei sambil mengesat air mata terharu atas keluhuran hati anak yang selama ini dimusuhinya.

“Sudahlah Abah. Yang lepas itu tak usahlah kita ungkit-ungkit lagi. Intan gembira Abah sudi terima pemberian Intan.”

“Pemberian kau ni terlalu terlerai bagi Abah dan Mak kau Intan….,” ujar Pak Uwei. Intan peluk abahnya erat.

“Hah……tulah, jangan suka memperkecil-kecilkan anak saya ni,” Mak Pah mengusik Pak Uwei sambil mengesat air mata penuh kesyukuran.

“Mak ni…..,” gelak Intan memandang abahnya yang tersengih. Masa yang ditunggu-tunggu tiba dalam keriuhan sanak saudara yang datang menziarahi Pak Uwei dan Mak Pah. Intan memerhati dengan perasaan gembira bercampur hiba.

“Semua dah siap ke Mak?” tanya Intan menjenguk ke bilik emaknya memerhatikan Mak Pah mengisi barang keperluan semasa di Mekah.

“Dah rasanya…… ada apa-apa yang Intan nak pesan Mak belikan di sana nanti?”

“Tak ada mak. Mak janganlah fikir soal apa yang nak dibeli Mak. Yang penting Mak dapat menunaikan ibadah dengan sempurna.”

“Hah! Awak dengan tu…. Kita ni nak pergi menunaikan ibadah, bukan nak membeli-belah,” tambah Pak Uwei yang turut mendengar perbualan dua beranak itu.

“Intan tak nak Mak dan Abah belikan satu apa pun dari sana. Hanya satu yang Intan mahu, doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat,” pesan Intan sambil memeluk emaknya. Mak Pah dan Pak Uwei berpandangan. Tiba-tiba sebak dengan permintaan Intan itu.

Hanya dua jam lagi kapal terbang akan mendarat di tanah air. Pak Uwei mengerling Mak Pah yang lena di sebelahnya. Dalam keriangan telah menunaikan ibadah haji tanpa sebarang kesulitan, terselit rasa tidak sedap di hati. Perasaan rindu pada anak-anak terutamanya Intan bagai menyentap tangkai hatinya. Pak Uwei terkenangkan mimpinya bertemu Intan di Tanah Suci. Intan tidak berkata sepatah pun, tapi bagai memberitahu yang dia akan pergi jauh.

“Kenapa resah aje ni Bang?” Mak Pah terjaga.

“Entahlah Pah, saya teringat sangat dengan Intan dan anak-anak kita.”

“Sabarlah, dah nak sampai dah ni,” pujuk Mak Pah. Dari jauh lagi Pak Uwei sudah melihat Muaz dan Azman menanti mereka.

“Mak….. Abah…..,” Muaz meraih emaknya dalam pelukan dan kemudian abahnya tanpa dapat menahan air mata menitis laju.

“Mana yang lain ni, kamu berdua aje?” Pak Uwei tertinjau-tinjau mencari wajah Intan.

“Mereka menanti di rumah, Abah,” beritahu Azman suami Balkis sambil mencium tangan Pak Uwei.

“Intan pun tak datang juga ke?” tanya Pak Uwei terasa hampa.

“Awak ni….. kan Man dah kata mereka menunggu di rumah.” Mak Pah menggeleng, dua tiga hari ni nama Intan tak terlepas dari mulut suaminya. Perjalanan tiga jam dari KLIA untuk sampai ke rumah terasa begitu lama oleh Pak Uwei. Mak Pah yang melihat kegelisahan suaminya turut berasa bagai ada yang tak kena.

“Dua tiga malam sebelum balik, Abah kau mengigau terjerit-jerit dia panggil nama Intan. Kalau Intan dengar cerita ni tentu dia gelihati.” cerita Mak Pah pada Muaz dan Azman. Muaz mengerling Azman yang sedang memandu.

“Tentulah Abah ingatkan Intan, sebab Intan yang bagi dia duit,” balas Muaz cuba bergurau walaupun terasa sayu.

“Tapi Abah rasa macam ada yang tak kena aje Az, dalam mimpi Abah tu, Abah nampak Intan macam nak beritahu dia nak pergi jauh. Tapi dia tak bercakap pun, hanya renung Abah. Intan tak ada cakap apa-apa dengan kau Az?”

“Err….. tak ada Abah. Kita berhenti minum dulu Abah, tentu Mak haus,” ajak Azman.

“Tak payah, dah dekat ni. Abah tak sabar nak balik,” tolak Pak Uwei. Azman dan Muaz hanya berpandangan. Sebaik turun dari kereta, Balkis meluru memeluk mereka dengan tangisan. Suara Pak Long Basri yang bertakbir menambah sayu. Semua yang ada menitiskan air mata.

“Mak dengan Abah sihat ke?” tanya Mira setelah bersalaman dengan ibubapa mentuanya.

“Sihat, cuma batuk-batuk aje sikit. Intan mana, dia tak balik ke?” Mak Pah mula berdebar bila Intan tidak kelihatan.

“Naik dulu Ngahnya…….,” suruh Long Semah.

“Intan mana?” Pak Uwei mula hilang sabar bila tak seorang pun memberitahu di mana Intan. Pantas dia memanjat tangga menuju ke bilik Intan. Matanya terpaku pada bekas baru yang terletak di sebelah katil yang bercadar kain batik lepas. Dadanya bergetar.

“Az….. mana Intan? Mana adik kau Az?” tanya Pak Uwei dengan suara yang menggeletar. Badannya terasa lemah, dia berpaut pada tepi pintu.

“Sabar Abah….,” Muaz menggosok belakang abahnya.

“Kenapa Az…….. kenapa?” Mak Pah menurunkan Syazwan, cucunya dari pangkuan dan melangkah laju ke bilik Intan.

“Mak…. Intan dah tak ada Mak,” Balkis tersedu memeluk emaknya yang terduduk lemah. Pak Uwei terkulai tak bermaya menerima berita itu. Mak Pah terus pengsan. Bila dia terjaga dia melihat anak menantu menglilinginya. Pak Uwei duduk di tepi kepalanya.

“Sabarlah Ngah, ini dugaan Allah pada kita. Intan pergi pun dalam keadaan tenang. Barangkali kerana hajatnya nak lihat kamu naik haji dah tertunai,” pujuk Long Semah yang masih belum pulang.

“Intan ada tinggalkan surat untuk kita. Dia memang dah tahu dia tak akan hidup lama. Rupa-rupanya dia menghidap barah otak. Dia minta maaf segala salah silap dan berpesan supaya kita jangan sedih atas pemergiannya. Dia minta kita doakan dia,” Pak Uwei menepuk lembut bahu Mak Pah yang tersedu.

“Bila dia meninggal? Siapa yang mengadap masa nazaknya?” tanya Mak Pah.

“Kami semua ada Mak. Dia begitu tabah menanti detik kematiannya Mak. Sebenarnya dia ajak kami balik ini, katanya nak kemaskan rumah. Mak dan Abah nak balik. Masa sampai tu dia sihat lagi, tiba-tiba malam Khamis tu lepas solat Isyak dia sakit kepala teruk sampai tak boleh bangun. Az nak hantar ke hospital, tapi katanya masa dia dah tiba. Masa tulah baru dia ceritakan sakitnya. Dia meninggal Subuh hari Jumaat Mak…….. tiga hari lepas. Dia pergi dalam keadaan yang cukup tenang mak,” cerita Muaz. Mak Pah menggenggam erat tangan suaminya, terkenangkan bagaimana Intan memeluk erat mereka sebelum melepaskan pemergian mereka.

Dan ketika itu bagai terdengar-dengar suara Intan berpesan, “Intan tak nak Mak dan Abah belikan satu apa pun dari sana. Hanya satu yang Intan mahu, Mak dan Abah doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat…..”

“Islam pada mulanya terasing, dan ia akan kembali terasing, maka berbahagialah kiranya bagi yang terasing”

I found this story from Facebook~~~ My friend Tag the note with me...so kredit to him 

BE from Nuffnang Bertambah

Salam Ramdhan Semua...

Alhamdullillah rezeki bulan ramdhan yang bertambah lagi...rezeki orang menggur lah kata kan ...
syukur Ya Allah Kau berikan rezeki kepada hamba mu ini...Amin..
hari ini rerajin lah sangat nak buka enchik encom kita niey enchik Nuffnang lah katakan dia ini baik hati sangat 
saya bsyukur sangt lah sebab tak sangka rupa nya BE saya bertambah menjadi 3 BE kan sebelum ini kira macam saya punya 1st BE lah saya dapat 2 BE serentak lepas tue hari niey rajin sangt buka nuffnang niey alhamdullilah BE bertambah lagi 1...

 Terasa macam tak percaya boleh dapat kan...apa pun saya happy sangt sambil kenyit-kenyit mata and senyum-senyum tengok BE makin bertambah..

Ok lah samapi di sini saja ~ ~ ~ ~ Jom layan pic kat bawah ini



Buffered Earnings from nuffnang

Salam Ramdhan semua

Alhamdullillah...syukur...syokran....
rezeki bulan ramdhan lah kata kan....seperti tak percaya saya dapat BE dari nuffnang...bukan 1 tapi 2
siapa nak bagi rezeki macam ini kan?ala minah seorang niey baru dapat BE dah bangga ka?bukan bangga macam tak percaya je boleh dapat BE dari Nuffnang kan?yela follower tak macam blogger-blogger yang lain dah lbh hatus--hatus tapi follower blog saya kan ciput jer...cian deloh heheh ^___^

apa Syukur lah saya dapat rezeki bulan ramdhan lah kata kan...
rasa tak percaya lah rasa macam mimpi jer dapat BE kan...



Contest : Aku Mahu Jadi Ratu

Salam Ramdhan semua..

jom kita join contest
kebabom....opsss meletop g2 lorh ^___^

Ada 2 cabaran boleh pilih mana-mana dan dua-dua sekali pon boleh tahu..

click banner kalau nak join
(jangan lupa jadikan sy referrel)

syarat-syarat nya boleh klik kat sini 


CABARAN PERTAMA – Top Referral
1) Anda hanya perlu menjemput rakan-rakan  anda untuk LIKE FAN PAGE THE LOOKS
2) Rakan-rakan anda pula perlu meninggalkan jejak di ruangan komen blog ini.
Contoh :
Blog : abcd
Referral : abc@serviceprovideranda.com
FB ID
CABARAN KEDUA- Reka Tag Line
1) Anda hanya perlu menjemput rakan-rakan  anda untuk LIKE FAN PAGE THE LOOKS
2) Reka apa2 sahaja tagline yang ada berkaitan dengan Mary kay atau apa2 perkara berkaitan dengan kecantikan. Pastikan tag line tersebut original
Blog : abcd
tag Line
FB ID

SAYA SUDAH LIKE FAN PAGE ^__^

Tagline : Mary kay meyerlahkan kejelitan wanita
Fb Id: Ct Surayah




GA - Setulus Ingatan

Salam Ramdhan


click banner ini kalau nak join sama ~__~

GA D'QISTEE BEAUTY & RAYA AIDILFITRI

Salam Ramdhan semua
Selamat bersahur

GA ringkas ini sempena Pembukaan Kedai Online Produk Kecantikan D'QISTEE BEAUTY.. STOKIS CIKGU CT cawangan KUALA LUMPUR n KLANG..

Antara HADIAH tuk kawan2 yg btuah spt berikut...;


Syarat-syarat penyertaan

1. Terbuka kepada smua bloger d Malaysia

2. Jadi FOLLOWER d blog kedai CIKGU CT
http://dqistee-eshoppe.blogspot.com/

3. COPY n PASTE GA D'QISTEE BEAUTY & RAYA AIDILFITRI d blog anda...

4. Tinggalkan jejak d COMMENT (link blog, num phone or email)..tuk senang d hubungi..;)

PEMENANG yg BERTUAH akan d umumkan pada MALAM RAYA AIDILFITRI...;) ;)



Qistina 1st GA

Salam Ramdhan semua

Jom kita join Giveaway petang-petang macam ini
sementera nak tunggu waktu berbuka kan?
daripada kita tak buat apa-apa lebih baik rajin kan diri join GA sambil-sambil kita berzikir
sekurang-kurangnya tak juga tambah dosa kan?

jom la join ~___~

nak join?click jew kat banner ini ok !__!


Giveaway Blog Hanis

Salam Ramdhan

Join tak perlu kata apa-apa heheheh ~___^

Hadiah dia sedap owh lama dah rasa nya tak makan kek lapis ini tahu



click banner kalau nak join



Tarik tamat GA :: 14 Ogos 2011 ahad Jam 1.00 tengah hari
Ada faedah tau sapa yang join ini walaupon tak menang nanti boleh dapat baca kat bawah :+

p/s: semua peserta yang menyertai GA ini akan mendapat diskaun sebanyak RM5 untuk setiap satu pek kecil keklapis Sarawak Kedaikekhanis( semua perisa) yang bernilai RM35 sekiranya mereka ingin membeli kek tersebut.




Giveaway Ogos 2011

Salam Ramdhan semua 

Bersamaan 1 ramdhan ini saya rajin kan jejari saya untuk mengaktifkan diri dengan meyertai satu GA
gempak beb..

click banner kalau nak join ~___^


GA dianjurkan oleh owner yang sweet iaitu Tinidewi 
Dan hadiah nya pula disediakan oleh Tenun Kapas
Biasa lah mesti ada syarat-syaratnya kan ?
syarat-syarat jom kita usha kat sini
Ok mesti nak tahu hadianya kan ini dia




Lumayan tak?mestilah lumayan kan?
jom la kita join rama-ramai 
dan tarikh tutupnya lama lagi 21 Ogos 2011
mana tahu ada rezeki kan so boleh guna time raya nanti(pacan jak saya tauuu)
oppsss opsss nak iklan siapa-siapa rasa nak shoping online tue boleh lah tengok-tengok dan jenguk-jenguk kat sini ok  http://www.tenunkapas.com/